AiR 4x400 år: Piteå
15-19 februari 2021, Rådhustorget, Piteå
Följ fyra konstnärer från Göteborg, Borås, Luleå och Piteå när de tolkar Piteås 400-åriga historia i snö.
Ett open call gjordes i november 2020 och följande konstnärer valdes ut av en jury: Jonas Bentzer från Göteborg, Linn Lindström & Maria Gordana Belić från Luleå, Josefin Jonsson (Pastelae) från värdstaden Piteå, Kerstin Dahl Norén, från Borås
Residenset i Piteå arrangeras av: Piteå Kommun i samarbete med Konstkonsulenten och Resurscentrum för konst.
Presentation deltagande konstnärer i Piteå
Jonas Bentzer - Göteborg
Jonas Bentzer bor och verkar som konstnär i Göteborg. Han arbetar konceptuellt med skulptur och skulptur som en handling. Verken kan innehålla förutsättningarna för, spåren av eller vara en pågående handling.
Materialen som han arbetar med är allt från asfalt, frigolit, lera, till virtuella världar. Dess potential undersöks genom en nyfiken och lekfull arbetsprocess. Genom att hålla detta tillvägagångssätt finns det möjlighet att öppna upp arbetet och nå en aktivering av materialen. Att låta dem vara en del av den konceptuella idén men samtidigt låta dem vara bärare av information i sig själva.
Under det senaste året har arbetet inriktat sig mer mot att bli ett slags samarbete mellan konstnären och hans omgivningar. I flera av verken har han konstruerat skulpturer som sedan har placerats ut i skogen. Skulpturerna blir del av ett större system, de genomsyras av omgivningarna, samtidigt som de infiltrerar dem.
Webbsida >>
Kerstin Dahl Norén - Borås
Kerstin Dahl Norén bor och verkar två mil från centrala Borås. Hon arbetar i de flesta tekniker, men framför allt med skulptur, mestadels i sten. Hon är representerad med många offentliga konstverk i kommuner och landsting och har haft utställningar på gallerier, konsthallar och museer runt om i Sverige. Det cirkulära återkommer på olika sätt i hennes arbeten. Skulpturerna får ofta en abstrakt, organisk form. Motsatsernas dynamik, att skapa rörelse i det stillastående, att få det tunga att lyfta, att göra det hårda mjukt och sinnligt intresserar henne.
Sten, likt snö ingår i det eviga kretsloppet, men i helt olika skalor. Stenens materia stelnade för 100- tals miljoner år sedan, själva arbetet är långsamt och resultatet har lång hållbarhet. Att arbeta med snö blir både likt och olikt. Olikt genom att snön är snabbt förgänglig, bearbetas i högt tempo, här och nu. Likt genom metoden att reducera ett block till en fungerande form.
Kerstin Dahl Norén ser fram emot utmaningen att arbeta med snö och att få kombinera det med skulptur.
Webbsida >>
Linn Lindström och Maria Gordana Belic - Luleå
“RADIO Parlante/Kollaborativ Historia” är ett samarbetsprojekt av konstnärerna Linn Lindström (Jämtön, Luleå)) och Maria Gordana Belić. Genom metoder som liknar teaterformen devicing utvecklar de sitt arbete för att skapa i både imaginära och offentliga rum. De har under en längre period byggt upp ett material-“bibliotek” bestående bl.a. av text, skulpturer, ljud, video samt litteratur- och konstreferenser. Ett idéarkiv för det gemensamma skapandet som utgör referens-världen för samarbetet. Ett slags paraply vilket olika typer av verk samlas under. De arbetar för tillfället med en pjäs som utspelar sig i mörker som tar utgångspunkt i ett fiktivt fält där bl.a. levande musik, träskulpturer och tillfälliga ljusfenomen ingår.
Radio Parlante, används här som uttryck för något som överröstar och snärjer sig in, men även som en strategi för skrivande- och samarbetsprocesser. Genom att tematiskt arbeta med maktstrukturer, samexistens, plats och vardagsmagi strävar de mot att undersöka vad kollaborativ historia kan vara. Som redskap för att förhålla sig till Piteås historia har de från sitt “bibliotek” plockat med sig Anna Lowenhaupt Tsings bok The Mushroom at the end of the World – On the possibility of life in capitalist ruins. Enligt Tsing blir en sammankomst större än summan av dess delar genom den kontaminering som sker i möten med andra. Hon framhäver vikten av just kollaborativa processer och hur förändring kan skapa ömsesidiga världar. Dessa tankar tas med inför det platsspecifika arbetet i Piteå. Tankar om vad plats kan vara och för vem. Människors minnen, vad som sparas. Om assemblage, ackumulation och det som ligger bortglömt bredvid. Snöskulpturen kommer att innefatta en uppsamlingsplats där förbipasserande uppmuntras att lämna upphittade ting, exempelvis vantar.
Webbsida Linn Lindström >>
Josefin Jonsson - Piteå
Josefin Jonsson bor och verkar i Piteå tillsammans med sin partner Emil Eklund. Tillsammans gör dom digital konst, bland annat 3D-animationer och skulpturer. Josefin har i sex år arbetat på projektet Pastelae på Instagram och genom detta fått tillfälle att jobba med artister från hela världen, främst med musikvideor och skivomslag.
Med sin unika surrealistiska pastellpopkonst har hon byggt upp animerade videor och bilder som beskriver en intensiv reaktion på omvärlden, en sorts skrattspegel med både ljus och mörker. Koncept som könstillhörighet, nostalgi och futurism blandas och förvrids, gärna i kollaborationer som performance-verket New Notification, ett samarbete mellan B3IG3 och Pastelae, presenterat av en dragqueen-robot i ett hotellrum i Skellefteå.
Inför Piteås 400-årsresidens kommer hon att jobba med en dialog mellan nytt och gammalt, digitalt och fysiskt genom att översätta en form skapad genom simulationer till packad snö.
Webbsida >>
Lokala hjälpteamet i Piteå
Under veckan kommer konstnärerna att ledas av konstnären Birgitta Linhart och få hjälp av konstnärerna Lotta Lampa och Jan-Erik Falk som alla har stor erfarenhet av att jobba i snö och is.
Birgitta Linhart, processledare under veckan
Birgitta Linhart bor och verkar som konstnär i Luleå. Hon arbetar oftast med naturmaterial både sommar och vinter, gärna utomhus och i större format av sten och så kallad land art men även naturmaterial som flyttats inomhus for utställningar. Materialet är oftast starkt knuten till skulpturens idé och uppkomst.
Alltsedan 1997 har snö och is varit en del av säsongens material för Birgitta. Efter 10 år med snö och isskulptur till olika städer, Icehotel, events och workshops etc. har hon arbetat drygt 10 år med konceptet Ice Music. Tillsammans med sin man Tim Linhart som grundade Ice Music med isinstrument och iglookonserthall har de rest till flera platser runtom i världen för att skapa eventet. Iglookonserthallen inrymmer större publik, allt från 100 till 300 personer och isorkestern innehåller upp till 14 olika isinstrument. Under åren med ice Music i Luleå var hennes roll som producent.
Webbsida >>
Jan-Erik Falk, assisterar med snöskulpturexpertis
Bor och verkar i Ruskola, Övertorneå.
Jan-Erik Falk jobbar som konstpedagog och konstnär med de flesta material; skulptur, land art, performance, teckning och målning. Han har varit skulpturlärare på konstlinjen i Sunderbyn, Luleå i 22 år.
Snö och is har han arbetat med sedan 1987, både som enskild konstnär men även som medlem i konstnärsgruppen Kilen. Han har deltagit vid Arctic festival och Vinterbiennalen i Luleå och har även tagit OS guld i snöskulptur i Albertville, Frankrike (1992) på Olympic Art Festival. Andra priser han har fått inom snöskulptur är: 1:a pris snöskulptur, San Candido, Italien (1993) och 2:a pris USA international snow sculpture Contest Milwaukee, USA (1993). Han har under drygt 15 år arbetat som produktionstekniker och konstnär på olika vinterfestivaler för snö och isskulpturer.
Lotta Lampa, assisterar med snöskulpturexpertis
Lotta Lampa, assisterar med snöskulpturexpertis
Formgivare och konstnär, baserad i Kalix, Norrbotten.
Lotta Lampas estetik är utmanande och refererar både till postmodernism och raggarkultur som balanseras med lugnet och naturen från Norrbotten. Hennes designprocess består av enkla linjer och humor med inspiration från raggarkulturen. Objekten skissas upp snabbt och stort, gärna direkt i materialet, som oftast är metall. Tillverkningen sker sedan för hand i nära samarbete med hennes far och bror som arbetar med raggarbilar i Kalix. Ett hållbart hantverk, där ursprunget, samarbetet och gemenskapen är viktig och värdesätts högt.
Lotta Lampa har även arbetat med material som is och snö. Hon har bland annat skapat fyra stycken konstsviter på ICEHOTEL, Jukkasjärvi (2014, 2016, 2017 och 2020.) Samt representerat Sverige vid Silverskate festival, Edmonton, Canada 2017 med en snöskulptur och deltagit på utställningen Colour Emotions, Tändstickspalatset Stockholm, Stockholm Design Week 2016 med en isskulptur. 2018 hade Lotta Lampa uppdraget som Art director under Bodens international snow sculpture festival som arrangerades av Länskonthallen Havremagasinet.
Lampa är aktuell i SVT:s Designhistorer som sänds i mitten av feb.
Webbsida >>